Sunday, June 29, 2014

RAMADHAN

Assalamualaikum w.b.t

Di kesempatan ini saya nk menulis dari segi apa yang saya dapat idea dan naluri nk menulis semakin membuak-buak sejak ada beberapa hal yang menimpa saya lately. manusia mana penah lari dari masalah yang kadang kita sendiri tak duga Allah SWT nak bagi benda-benda mcm ni nak suruh buat pengajaran. kalau nak cerita tentang cita-cita banyak sangat benda yang saya nak buat and nak laksanakan sebelum hayat masih bertenaga nak ada dalam diri ni . Allahu Ramadhan ni rasa mcm sayu jew. Allah masih sudi pinjamkan masa untuk saya terus rasa ramadhan ni. untuk sahut Panggilan dari yang Maha Kaya, Maha Mulia, Maha memaafkan setiap hambaNya.

kebesaran yang tak terhingga Allah tunjuk satu persatu buat aku bergantung harapan dan cinta aku pada DIA bukan pada manusia. kadang manusia tak serik nak kejar jodoh tapi lupa mati tu pasti kenapa masih nak kejar jodoh. ada beberapa hal buat aku rasa mcm kecil hati dengan manusia di sekeliling aku. tapi aku rasa, dunia ni hanya tempat sementara and memang dah di tulis dan dah di cipta Allah untuk tempat menguji setiap hambaNya. Ramadhan kali ini agak asing buat aku sebab aku sambut dengan penuh rasa syukur, rasa sayu, rasa gembira. Entah perasaan bercampur baur. aku sendiri rindu sama Allah . sama semua sahabat yang berjuang mencari redha Allah. tapi aku rasa mcm layakkah aku berganding dalam merebut redha Allah swt dengan apa yang aku buat, dengan kelalaian aku yang tahap mcm nak menangis aku tersungkur. kalau nak uji tahap kesetiaan aku pada Allah. Allah maha setia dalam mendengar, dan mencintai setiap hambaNya. tapi aku? kadang kesetian merubah hati dalam membentuk peribadi yang solehah. Allahu. aku rasa makin tak tenang sejak kebelakangan ini. entah kenapa Allah kocak hati aku hebat buat aku rasa betul-betul tersungkur bagai jatuh di timpa tangga dan tersadung terjelopok mengharap yang sudi untuk bantu aku dalam membetulkan kedudukan aku. Allah ternyata kau memang tiada tandingan dalam apa jua cara yang aku lakukan untuk hilangkan kocakkan, ledakkan jiwa dan raga aku ini.

Ramadhan ini aku banyak azam. azam untuk jadi yang lebih baik. dan selalu mengharap dan berharap agar Allah swt sentiasa ada dekat dengan aku saat aku perlu. dan ia Memang Allah aza wa ja la selalu dekat dengan aku dengar setiap tangisan dan rentetan hidup dan rintihan hati seorang hambaNya yang Dia panggil berulang kali, pergi , istiqamah dan kau bangkit dengan gembira dan tenang dan sayangnya lupa ketentuan Allah , lupa segala pujuk rayu Allah. dan akhirnya aku lalai. Lalai dalam mencari erti sebenar hidup , lalai mentafsir setiap perbuatan manusia. dan gagal dalam nak bina benteng pertahanan hati buat perisai jiwa raga. aku bermain dengan hati dan perasaan. aku usik semua cinta dan raga aku yang selama ini di hambakan pada Allah  azza wa jalla. Allah kau maha mengetahui segalanya..


pesanan ...


JANGAN sesekali kau pertarungkan hati dan perasaan kau buat manusia. kerana itu bukan jaminan yang tepat. biar sekali kau jatuh. takkan ada siapa yang sudi kesat air mata mu. takkan ada yang sudi dengan dan tenangkan kau bagai mana sang kekasih hati tenangkan kau. berserahlah pada Allah. dia yang lebih berhak dalam merebut cinta ini. dia yang tahu mana baik dan buruk untuk setiap hambaNya. dan dia yang lebih layak dalam percaturan hidup kita.


dan ini video yang buat aku sayu menangis banyak kali...

1 comment: