Friday, November 14, 2014

Apa itu usrah?

Rasulullah s.a.w bersabda (maksudnya):  "apabila kamu melalui taman taman syurga hendaklah kamu ikut menikmatinya" para sahabat bertanya , "apakah taman-taman syurga itu wahai Rasulullah?" Baginda menjawab , "itulah dia majlis zikir (ilmu). Barang siapa menempuh suatu jalan bagi mencari ilmu, maka Allah akan memudahkan jalannya ke syurga," (Hr muslim) 

Daripada Abu Hurairah R.A dab Abu Sa'id R.A kedua-duanya berkata , Rasulullah s.a.w bersabda yg bermaksud :"Tidak duduk satu kaum mengingati Allah,melainkan mereka dilingkungi para malaikat dan dilimpahi rahmat. Dan ketenangan turun mencurah-curah  ke atas mereka, Allah menyebut-nyebut mereka di kalangan makhluk yang di sisi-Nya (para malaikat)" (Hr muslim)

Assalamualaikum wbt ,

Dear kesayangan

Sejak kebelakangan ni aku di hempit dengan tomahan " kau ni pergi jew usrah perangai mcm -2)$:&7(./&$3;?(&)-,$)?{~,?~{?,>{~€?€,€>?~[>€,? so di sini aku decide nk tampil bela diri. Hahaha dalam erti kata yg bagus sikit la aku nk explain kenapa aku perlu kan semua ini untuk saham aku. Dan kalau korg di industri ni serious pilu.. Ni group and geng bulatan gembira yg mana sesama kita duduk , take ur time to memuji kebesaran Allah. Kalau tanya aku,   Dlu aku rasa mcm pebenda jew usrah ni. And dlu kalau aku g ceramah agama confirm ngantuk bagai , sakit pinggang la , mcm macam la. Ok sini adalah. Sikit aku korek2 sikit kt blog inspirasi and aku ceduk sikit kt majalah jom!


Definasi usrah yg di petik dari wikipedia malaysia (sebab aku kalau aku yg explain aku risau korg pengsan jew) Hihihi

Usrah ( الأسرة) ditafsirkan sebagai perjumpaan yang melibatkan kegiatan agama islam  seperti perbincangan tentang sesuatu tajuk. Perkataan usrah berasal daripada perkataan bahasa arab bermaksud "keluarga" Walaupun begitu, medium usrah tidak terhad kepada perbincangan sahaja. Terdapat medium yang lain seperti ziarah, aktiviti luar, masjid dan rumah.Usrah adalah tapak asas kepada pembentukan tarbiyah individu muslim.



Pembentukan usrah yang pertama dilaksanakan ialah oleh Rasulullah s.a.w., di rumah al-Arqam bin Abi Arqam di Makkah. Rasul mengajar mereka yang hadir setiap ayat Quran yang diturunkan. Beliau juga menekankan proses pembinaan sifat-sifat luhur seperti baik hati, amanah, bertanggungjawab, bercakap benar, berani dan sebagainya di dalam diri para sahabat.

Kompenan usrah merangkumi 4 perkara : 

  1. Naqib (jejaks) / Naqibah (aweks)
  2. Anggota usrah
  3. Topik perbincangan atau silibus
  4. Aktiviti

Naqib dan naqibah ni bertanggungjawab meng conduct group usrah yg kita buat tu.  Mereka boleh di kategorikan sebagai mentor jugak lah. And anggota usrah di ibaratkan satu keluarga. !  Dan topic perbincangan adalah topic yg bakal di bincangkan setiap kali adanya aktivit usrah . Tiap tiap minggu kena kemukan topic yg best!!  Dan kalau korg nk tau usrah ni bukan sahaja hanya di laksanakan di rumah ! Kat memana pun bOleh asal jgn kau g club malam dah lah nk buat tarbiah heart to heart hahaha tu dah melampau plak an . Hihihihihihih dr pengalaman aku group usrah aku banyak buaat aktivit contoh nya makan makan, gi beriadah bersama. Ha see usrah ni bukan yg mana kome sangka asyik ddk jew dlm umah , masjid ke tarbiah ke brain wash ke. Hiihihi ( tak try tak tau, dah try bru tau ) 


Usrah sebuah kebangkitan !!!

Ini tarbiah islamiyah yg seharusnya kita ikuti ! Come on beb Rasulullah s.a.w pun buat hokey !! Bukan itu sahaja usrah juga berfungsi sebagai wasilah pembentukkan peribadi muslim yg memiliki sifat-sifat terpuji serta akhlak islam yg asasi. (Kalau duk otai rock pakai seluar pun koyak koyak, rambut gerbang-gerbang) mana tau dgn usrah ia boleh mengubah anda !! 

Allahualam ada sedikit dan beberapa petikkan di petik dari majalah jom! Korg kena beli sbb magazine ni lain dr yg lain ! 





No comments:

Post a Comment