Sunday, November 30, 2014

Masalah tinggal solat

Assalamualaikum 

Dear dairy 

Mungkin cacatan harian aku terlalu open smpai aku update blog (addicted menulis dairy sejak dari darjah 1) aku tak tahu kenapa aku suka menulis . Lagi-lagi lepas dah kenal dengan dunia blogging . Huhuh. 

****
Mesti korg adalah masalah mcm mana nk hadapi situasi melawan nafsu. I means yelah kalau nk tinggal solat tu seribu mcm cara nk tinggal solat ce kalau nk solat kemain satu cara pn malas nk buat. Aku masih di tahap kadang full kadang tak kadang masih terpinga-pinga. Huh. That really hard to face this . Betul lah org ckp nk berjihad kat medan perang senang kita nampak musuh yg reality tp nak jihad lawan nafsu ni Allahu susah dia hanya kau dgn Allah swt yg tahu. 

Aku ada terpengaruh baca beberapa blogger yg bg tips nk selamatkan diri untuk cukupkan full 5 waktu sehari semalam. Kadang ada bg tips bg aku merepek jew kau tp ada jugak point yg mmb boleh pakai. Aku paling cuak skrg bila aku rasa diri ambik smua benda sambil lewa. Mcm xnk ngaji tak nk solat and lepas tu cakap alah mati lama lagi bukan skrg pn nak mati. Allahu. Kadang rasa mcm aku ni lebihkan nafsu dari nak jumpa Allah . 

Tapi manusia kan mana boleh lari dari kesilapan. Cuma bila mana aku rasa teory yg bila mana kita duduk dalam kelompok yg boleh ajak berbual soal and bab agama and join solat n saling ingat mengingati yeah itu manisnya iman tuhan sahaja yg tau. 

Bila mana org sekeliling mula menentang takpe setiap hijrah ada pahit dan manisnya sbb aku pernah rasa smua tu. Hilang kawan, hilang itu , hilang ini. Tp percayalah Allah tu ada sbb musabab sahaja dia hilangkan smua tu bukan sbb kejam tapi memberi kita kebaikkan. Alhamdulillah aku masih di stage yg tak bole memuaskan hati dgn perubahan skrg masih banyak nk meneliti dan masih jauh nk menapak ..

Doakan hijrah aku selamanya . Biar Allah dktkan aku dgn Nya dan biar aku rasa lagi manisnya gula iman Dia. Hmmm


Yg benar 
hamba-Mu

2 comments:

  1. Kebanyakan orang pun sama macam sis. Kita semua pun sedang berubah untuk lebih dekat dengan Allah. Moga kita diberi kekuatan untuk itu. Betul, memang susah nak lawan nafsu. Kena kuat kan? Hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup allahu terima kasih kerana sudi membaca . Doakan kekuatan kita :)

      Delete