Friday, January 30, 2015

Manusia atau TuhanMu?

Penilaian Allah atau penilaian Manusia??

Orang selalu meletakkan garis ukur serta penilaian kemulian itu berdasarkan kepada kedudukan yang tinggi, kekayaan dan kecantikan luaran. Selalunya orang miskin dipandang hina, orang susah selalu dihina , orang yang hodoh dan hitam selalu diejek. Seolah-olah mereka ini golongan kelas bawahan yang hanya layan mendapat cacian, penghinaan dan ejekan.

TETAPI penilaian Allah terhadap hamba-hambanya sangat berbeza. Seperti mana Nabi Muhammad saw bersabda dalam sebuah hadis riwayat Bukhari dan Muslim :

 ﻋَﻦْ ﺃَﺑِﻲ ﻫُﺮَﻳْﺮَﺓَ ﻗَﺎﻝَ ﻗَﺎﻝَ ﺭَﺳُﻮﻝُ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﺻَﻠَّﻰ ﺍﻟﻠَّﻪُ ﻋَﻠَﻴْﻪِ ﻭَﺳَﻠَّﻢَ ﺇِﻥَّ ﺍﻟﻠَّﻪَ ﻻ
ﻳَﻨْﻈُﺮُ ﺇِﻟَﻰ ﺻُﻮَﺭِﻛُﻢْ ﻭَﺃَﻣْﻮَﺍﻟِﻜُﻢْ ﻭَﻟَﻜِﻦْ ﻳَﻨْﻈُﺮُ ﺇِﻟَﻰ ﻗُﻠُﻮﺑِﻜُﻢْ ﻭَﺃَﻋْﻤَﺎﻟِﻜُﻢْ 

متفق عليه

Maksud : Dari Abu Hurairah berkata, Nabi Muhammad saw bersabda sesungguhnya Allah tidak melihat wajah kamu mahu pun harta kamu tetapi Allah melihat pada hati-hati kamu dan amalan perbuatan kamu.

Kalaulah kita lebih mengambil berat tentang pandangan Allah terhadap kita berbanding pandangan manusia terhadap kita, nescaya kita akan berusaha menjaga hati-hati kita supaya tidak terjebak dengan penyakit hati seperti ujub, riak, takbur dan sebagainya. Kerana yang memberi manfaat kepada kita pada hari Qiamat kelak adalah hati yang baik. Seperti mana Allah berfirman : 

﴿ ﻳَﻮْﻡَ ﻟَﺎ ﻳَﻨْﻔَﻊُ ﻣَﺎﻝٌ ﻭَﻟَﺎ ﺑَﻨُﻮﻥَ (88) ﺇِﻟَّﺎ ﻣَﻦْ ﺃَﺗَﻰ ﺍﻟﻠَّﻪَ ﺑِﻘَﻠْﺐٍ ﺳَﻠِﻴﻢٍ (89)

سورة الشعراء

Di samping itu kita memperbaiki amalan harian kita, menyempurnakan amal ibadat kita yang mana segala amalan ibadat kita hanyalah untuk Allah.

Saya ingin menegaskan di sini, marilah kita bersama-sama mengejar Taqwa. Kerana taqwa adalah penilaian paling utama di sisi Allah untuk hamba-hambanya. Seperti mana Allah berfirman di dalam surah al-Hujrat :

إن أكرمكم عند الله اتقاكم

Allah juga telah berfirman di dalam surah Al-Baqarah ayat 194 kebersamaan Allah bersama orang yang bertaqwa :

 ﺃَﻥَّ ﺍﻟﻠَّﻪَ ﻣَﻊَ ﺍﻟْﻤُﺘَّﻘِﻴﻦ

Saya teringat juga kelas pengajian tafsir bersama Dr Khalil, Dr pernah membawa sebuah hadis yang berbunyi : 

إن أولي الناس بي في يوم القيامة المتقون (أو كما قال)

Maksud : Sesungguhnya orang yang paling utama disisiku kata Nabi Muhammad saw pada hari Qiamat adalah Orang yang bertqwa.

Oleh itu, penilaian siapa yang paling penting? Allah atau Manusia?

Kalau la saya tidak meletakkan Allah dan Taqwa sebagai matlamat utama kehidupan saya, mungkin saya terlalu merendah diri dan merasa diri terlalu hina.

Wallahu a'lam

Group whatsapp share #usrahtautanhati

No comments:

Post a Comment