Saturday, January 24, 2015

Mencari husnul khatimah

Assalamualaikum 

Lama dah aku beli buku baru nk membelek baca habiskan . Sebelum tu aku nk beri maksud husnul khatimah ( ni adalah pengakhiran yg baik) dalam bab kematian . Buku ni agak tough yes tough dia lg tough dr mamat-mamat yg g gym angkat dumbell berkilo-kilo.

Dari permulaan cerita memang dia dah sentuh bab kematian. Dia tnya sediakah kita dengan kematian yang akan menjenguk kita dgn kadar yg tidak di jangka-jangka. Dia mcm satu impact yg aku rasa mcm nk tido malam tu pun rasa takut. 

Ada sikit part poem yg aku rasa mmg boleh aku share kt sini 

That each night we lay down our head 
Remember sleep is little brother of death

A daily reminder of our death to come 
To which everyone living is made to succumb. 

Saqib hussain poem 

*ni aku tambah*
There are two type people in dunya : 

1) mukminin 
2) para maksiat 

Which one u choose to place urself the end of the day.

Kadang bila hari-hari kita lalai ada jugak masa kau kena nak ingat kematian. Bukan nk suruh kau kejar akhirat tp bukan semua manusia yg pengakhiran dia baik. Nauzubillah min zalik. Moga kita smua di jauhkan dari azab kubur dan sakaratul maut yg mencabar. Baca jew dah merembeskan ayat mata aku malam tu. Tah rasa mcm aku ni sedia ke nk duduk dalam kubur. Selama ni kita ingat duduk dalam kubur tu bukan lama pun dah kena seksa angkat g neraca. Allahu tau x itulah rumah selamanya bg kita. 

Aku jadi mcm tak keruan pulak malam tu . Gelisah pulak fikir dosa lampau. Semua org ada dosa. Sedangkan para nabi kekasih Allah pun menghadapi seksan ketika roh di cabut dari jasad ni kan kita manusia biasa yg penuh dengan dosa dan noda. Kalau tanya aku kenapa lately aku suka sgt baca buku tarbiah yg berat-berat ? Sebabnya dah banyak baca novel omputih so aku pilih untuk stress kan kejap kepala otak. 

Aku nasihatkan siapa yg banyak gelak , banyak sgt novel dan bahan bacaan cinta korg kena ada tarbiah bersiri sikit. Cuba beli buku-buku tarbiah. 

So nah share sikit gambar buku ni 






 
Berbaloi jgk rm24 jew hangpa da boleh gerun naik bulu tengkuk. Sekali sekala ingat mati kan bagus jgk 

3 comments:

  1. Nice sharing..dalam pada kita terlalu asyik mengejar nikmat dunia..secara tidak langsung melalui bahan bacaan seperti ini..sedikit sebanyak membantu kita untuk mengingati kematian dan akhirat insyaAllah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jzkk kerana sudi membaca insyallah moga sama-sama mendapat keberkataan dalam menuju negeri akhirat kelak dan semoga kita sama2 mengakhiri kehidupan dgn husnul khatimah. Ameen . Moga Allah lindung dan redhai kita semua.

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete