Thursday, February 19, 2015

Org cakap kita sakit hati kita simpan

Aku rasa benda tu memang relevent pun nk cerita sebab benda benda mcm ni kita rasa mcm ada satu sebab aku nk luah. Tapi dalam keadaan yang mana aku takkan cite semua benda kat sini tapi apa yang aku rasa ni mungkin aku lapikkan sekali dengan kata-kata biar berkias asal org faham apa yg kita rasa. 

Satu petang tu hujan lebat aku naik train dr klcc ke sri rampai. Aku naik cab lepas tu ada sorg pakcik ni aku agak dalam lingkungan 50-56 tahun atau lebih dari tu. Titiba tanya keje apa smua lepas tu bukak cite pasal transportation. Aku rasa mcm huh asal pakcik ni. Pakcik ni mcm tau apa aku rasa skrg. Zaman ni transportation tu dah keperluan kan cik , dia sape aku. Aku angguk jew tanda setuju. 

Lepas tu aku strt la ckp aah pakcik susah nk g sana sini takde kereta. Lepas tu dia balas dengan panjang lebar. " aah cik sampai bila nk tumpang org, adik beradik, kawan-kawan" aku ada situasi skrg yang mana ada manusia ni beri barang tak ikhlas masih mengungkit dengan org lain cerita itu ini. Kenapa tak ckp ngan aku sendiri kalau dlu tak ikhlas nak beri. Aku tak sedih tak apa sebab aku tau dah ada pepatah melayu pun pernah berbunyi baik baik sangat sekali ha. Dah bergaduh abis kena ungkit. Aku tak senang dengan benda ni smua rasa mcm kenapa perlu kau cerita kat org tu org ni. Ada jgk aku sembunyi2 dengar.

Aku terkilan sikit lah bab duit boleh cakap "ha kalau tak cukup aku bayar" aku rasa sekarang ni aku mcm da tak ikhlas tolong kau bab tenaga. Mungkin ada manusia dia kekurangan tenaga tapi dia kaya dengan masa dengan hati dia bersih n bebetul nak tolong orang. Kalau aku berbunyi rasanya kau ingat siapa mahu jadi penyebab aku berbunyi? Aku tiada siapa yang mahu di sokong cuma itu lah luahan secebis ni. Aku kira ni sedikit sebanyak boleh bantu release apa yg patut. Instated u can pray and tell Allah everything about what u feel. 

Tu la orang cakap kawan ke yang paling baik pun jangan terlalu mengharap kat diaorang. Atau pun adik beradik ke. Serik jugak bila dah terkena.

Org yang pakai tudung , ubah cara hidup dia berbalik kepada yang lebih baik, yang pergi usrah aku rasa bukan semua manusia tu boleh di definasikan iya mereka dah boleh berubah jadi baik walaupun tau hukum hakam and semua tu la. Tapi orang yang dari datangnya sekolah agama, hidup di berikan sempurna didikan agama tu aku rasa patu tau mcm mana nk fikir lebih dalam. Jangan gunakan " pergi usrah perangai mcm apatah" aku rasa kalau kau kenal dia dulu aku rasa tak cukup mulut kau nk mengumpat dia tah smpai buih2 mulut kau kot nk mengata dia dulu daripada kau tgk dia skrg.


Kalau org suruh list apa yang aku tak suka pasal kenapa ada manusia mengungkit ni . Aku tau kenapa aku takleh nk list pasal bodohnya kesalahan org tu. Sebab aku rasa aku xnk bukak aib org depan org. Org yang tinggal dengan org tu jew tau mcm mana aib buruk baik dia. Walaupun aku tau kau still suruh aku nk senaraikan apa yg aku tak puas hati. Takpe lah kita smua bukan manusia sempurna. Setiap aib org yg kau bukak time tu jugak ada musibah yg Allah nk suruh kita tgk balik asal kita mcm tu mcm ni . So kenapa nk pening? 



No comments:

Post a Comment