Saturday, May 23, 2015

Ujian

Assalamualaikum 

Alhamdulillah syukur ke hadrat ilahi , dengan limpah kurniaan Allah yang maha pemurah lagi maha penyayang. Tuhan yang memerintah kerajaan di langit dan di bumi. Tiada tuhan yang selayaknya mendapat Puji pujian selain Allah ! 

Wahai! 
Sudah kalian lena atau hanya mendiam diri bersedih tatkala diri di uji."weyh down nya asyik aku jew kena mcm-mcm" , "eh kau tengok si minah tu pakai tudung labuh, tutup litup, solat tungang tungek, tengok tak senang-senang pun. Orang abis belajar terus dapat kerja, dia berhenti tak pun kena buang" antara sebahagian contoh-contoh ujian yang berlaku dalam kehidupan hidup kita. Buat manusia yang senangnya kalian memberi andaian, senangnya kalian meluahkan dan menginterpretkan segala konklusi dalam minda kalian tanpa fikir sejenak. Iya fikir dan amati. 

Memotivasikan diri 
Pernahkah kalian dan mungkin kita terfikir sejenak bahawa ujian manusia yang ingingkan perubahan dalam hidup mereka begitu payahnya hendak menempuh onak duri dan berbagai rintangan bak kata ayat berbunga-bunga bagai pantai di landa tsunami. Allah suka uji dan beri ujian pada kalian-kalian yang mahu berubah. Usah bimbang. Ini begitu kecil ujian buat diri kita. Cuba bayangkan Nabi Muhammad SAW tempuhi ujian yang datang melanda tatkala Rasulullah Saw dalam kesusahan. Allah ! Deepnya rasa macam hiris bawang seguni .

Yakinlah bahawa segala ujian yang Allah nk beri tu Allah dah perhati molek ikut kemampuan diri kita. Allah maha memberi yang terbaik buat setiap hambaNya. Tugas kita ? Menerima dengan redha dan percayalah dalam setiap ujian Allah itu ada jalan penyelesaian dan yakinlah pertolongan Allah itu sendiri ada dalam permasalahan yang kita hadapi. Tak percaya? Cuba cari perhati diam-diam. 

Saya bukan penghafal hadis mcm blogger dan mungkin juga sahabat sahabat seangkatan yang memang power mentebar hadis mcm roti canai kena tebar . Relax jew buat roti tu terbang-terbang. Tapi insyallah di beri keizinan menghafal dan mungkin dapat memanfaatkan pada kalian insyallah akan saya cuba sedaya upaya! 

Setiap ujian yang datang menjenguk sebenarnya Allah nak latih diri kita untuk jadi kental! Kental bagaimana? Kental dari segi kesabaranmu dan keredhaanmu. Jangan ingat orang cantik, kaya, pandai tidak di uji. Kan Allah dah bilang ticket ke syurga penuh dengan jalan-jalan berduri, onak ranjau, pahit dan mungkin tawar hebay nak rasa. Tapi jalan nk tempah ticket ke neraca Allah hiasinya dengan segala kenikmatan. Mcm makan ais cream padepop! Sabar itu penting. 

Lihatlah mereka mereka yang tidak bernasib baik seperti diri kita. Jangan lihat terlalu tinggi bak kalian lihat orang di atas. Itu bukan lawan kita. Tapi lihat orang yang berada di bawah kita. Lihat bagaimana bernasib baiknya kita di kala mereka tidak rasa apa yang kita nikmati. 

Akhir sekali Allah melihat, Allah mendengar, menghitung, merindui setiap hambaNya. Siapa kita mahu sedih? Tu Allah tunggu dah kita nak ajak berbual. Dan keep remind this " setiap ujian Allah datangkan ada sebab dan musabab"

Al-mulk 67:2 

"Dialah yang menciptakan mati dan hidup untuk menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya. Dan dia Maha Perkasa, lagi Maha Pengampun"



No comments:

Post a Comment