Wednesday, July 29, 2015

Mulut busuk atau hati sudah hitam?

Assalamualaikum wbt 

Kadang jadi manusia serba salah . Iya memang salah. Buat ini salah buat itu salah semua benda kau akan rasa salah. Kadang aku sendiri tak faham kenapa ada rasa iri hati dengan kawan kawan korg walhal kalau recheck balik hubungan takde lah orang tu buat jahat sangat dengan kita atau org lain. Tapi kalau jahat sangat sampai sanggup cakap org itu ini kenapa lah ada perasaan hasad dengki sampai tahap itu. Org kata biar muka tu tak cantik asal jangan mulut jahat . Nauzubillah mintak di jauhkanlah semua benda ni dengan kita. Ada satu tahap walau mcm mana jahat pun kawan kita buat kita jangan sampai hati nak burukkan kawan kita dekat org lain lagi-lagi bukan dengan orang yg kita kenal. Tak baik bukak aib org dekat orang yg kita rasa dia takkan kenal org tu walhal dunia ni kecik jew Allah nk tunjuk kejap jew. Ya Allah kadang rasa memang Allah nak tunjuk maybe dekat orang yang suka mengata-ngata ni. Selama aku hidup 22 tahun rasanya bukan lah benda best pengalaman nak berhadap dengan manusia macam ni. Makin jauh diri makin menjadi-jadi yang tak tahan sampai nak cerita jahat mak ayah org tu kat org lain kenapalah jadi sampai tahap mcm ni. Kadang curious jugak dengan manusia mcm ni tapi kadang rasa mcm manusia mcm ni agak kekurangan kasih sayang dari orang yang dia sayang. Ya Allah kenapalah pernah ada kawan mcm ni. Kdg kurang sabar tapi sebenarnya tulah tahap cabaran untuk diri aku sebenarnya. Allah nak bagi pahala free kat aku. Org mengata aku dapat pahala. 

Apa pun di sini saya tahu org yang saya maksudkan suka sangat stalk fb, twitter, ig dan blog saya secara diam diam tanpa pengetahuan org lain. Nah tulisan ini memang untuk anda baca dan hayati. Macam mana jahat pun kawan tu jangan lupa check balik apa yang kita dah buat kat dia sampai dia sanggup buat mcm tu kat kita. Allah tu bagi adil jew dekat setiap hamba Allah dia. Kita buat harini esk lusa dapat balasan yang sama waktu dengannya. Jangan risau bab tu bukan saya yang tentukan. Tapi cuba berfikiran secara matang dan rasional. Apa faedah kita bukak kisah silam yang dah lapok dah berhabuk dah basi? Dua tahun bukan lama my friend tapi cukup ajar anda untuk lebih peka dan sedar diri untuk ubah perangai anda untuk jadi lebih baik dan jaga setiap tutur kata tanpa rasa riak dan takabur dengan sahabat sahabat anda yang mungkin esk lusa time susah memang cabut tinggal hang! Udah udah lah busuk hati dengan ex kawan baik hang ni kitaorg dah penat nak layan perangai tidak matang hang tu. Duk menjaja cerita mcm tin kosong tapi sedar tak anda sendiri yang menjaja keburukkan anda tanpa anda sedar? Mengata , mengutuk, cakap tak baik pasal kawan dekat org lain sebenarnya diri sendiri yang sakit, diri sendiri yang bukak aib diri sendiri. Sendiri yang sengaja bagi pahala free kt kawan tanpa hangpa sedar dan sendiri musnahkan hidup diri sendiri.(dah takde org nak kawan meroyanlah memburukkan org lain) yang ini jahat yang ini jahat abis kalau da 10 org kawan sorg jew betul yg lagi 9 tu salah agak-agak nak suruh siapa audit kesalahan dtg tang mana? Tepuk dada tanya hati , tanya iman, tanya diri anda sendiri kenapa nk busuk hati dengan org? Kenapa suka burukkan-burukkan org lain dkt org lain yang takde kena mengena dengan anda ? Atau dalam erti kata lain anda sebenarnya jealous tgk kawan-kawan anda bersenang lenang dengan kehidupan sekarang tanpa anda? Anda yg mungkin sudah menghampir zaman kejatuhan empayar. 

Dear ku nur atifah binti ku mohd nasiruddin maaf jika menulis nama penuh mu di sini tapi sedarlah anda bahawa saya sendiri dan kawan-kawan yg lain tau niat dan keburukkan anda tapi tak pernah berniat nk dihebah-hebahkan. Buat apa? Buat dosa kering dan mungkin basah. Sedarlah anda bahawa kami tidak memerlukan kawan seperti anda terima kasih buat cerita-cerita rencah kehidupan sebab kami smua mudah terhibur. 



No comments:

Post a Comment