Sunday, October 11, 2015

Permasalahan etnik dan kes puak memuak

Dear Dairy

Alhamdulillah sebelum dikupas dengan lebih mendalam topic ini aku nak cerita sikit macam mana aku rasa yang aku belajar dekat KL tapi dikerumuni dengan persekitaran yang kurang didikan sociology dan sebagainya. Apa pun terlebih dahulu aku nak mintak halal kalau korang terasa dengan apa yang bakal aku luahkan dengan statement dan hujah-hujah yang akan bakar hati korang rasa macam nak bash je aku. PERSILAKAN.

PERTAMA

Diploma aku buat dekat KPTM, cheras dalam erti kata yang lain nama yang KPTMKL. Aku happy bila zaman sem satu aku ada clique yang mana budak rumah aku sendiri. Ok la tapi ada je budak rumah aku yang senang bila berjumpa hanya dekat rumah tapi still make friend dengan orang luar and semua orang di dalam Kolej itu. Aku senang sebab aku rasa bila korang belajar dekat bandar pemikiran automatically akan bertukar menjadi seperti orang yang di sana. Apa pun jangan ingat orang bandar ni bagus sangat. Ada part bagusnya dan ada tidak , justeru itu, kita sebagai manusia ni mesti tau bab pro and cons dia. Aku tak cakap sebabnya aku datang dari bandar dan sudah biasa dengan kehidupan bandar aku boleh nak action cakap macam ni. Silap sama sekali sebab kalian tidak tahu bahawasanya susah kalau kalian ni suka berpuak-puak mcm nak jadi puak zaman purba.

So apa yang aku nampak bila di zaman diploma macam zaman ni kau akan tahu true friend and bla bla bla. macam macam benda kau akan jumpa dan ini adalah adat . dah kalau asyik duduk di dalam comfort zone macam mana kau nak berkembang dan menyumbangkan tumbesaran yang akan menghubungkan sel-sel untuk membina akal pemikiran yang sihat ? sila lah cakap kat aku macam mana kalau korang ada method lain.


PERMASALAHAN

mostly aku rasa budak batch aku banyak sangat create group. contoh dan reality : group bahan orang. ha ni kes mcm ni group ni kalau bahan orang ke apa-apa rasa bagus . ha aku tengok sorang-sorang dalam ahli takde la bagus sangat. dah pulak. duduk dekat student square (ruang legar pelajar) ada je nak bahan orang. aku paling tak suka bila dengan sorang ni part dia gelak. Ya Allah rasa menyirap darah naik ke kepala sebab dia punya suara galak bebenor kuat. so suka hati dia lah nak gelak mcm mana pun. tah kalau nak describe bebudak ni banyak sangat aku pun tak reti nak tulis ni ha. kalau bab puak-puak ni aku pun tak faham sebab kenapa korang nak berpuak sedangkan orang asli tinggal dalam hutan tu pun memang la berpuak tapi puak dia takde la ngeri macam budak Kptm batch aku create. like seriously hello perangai puak memuak ni zaman budak sekolah rendah boleh la. ha tak suka orang ni kutuk, pastu yang tak tahan ajak pulak member join sekali walaupun kadang aku tengok Hamba Allah tu tak sanggup nak dipuakkan atau memuakkan sesorang. so disebabkan terlalu banyak sangat aktivas begini bergiat aktif benda ni dah jadi mcm satu budaya pulak. aku pun rasa dan aku ada a few kawan di kptm branch lain pun cerita benda yang sama. so kesimpulannya ?


Korang korang yang nak sangat hidupkan budaya berpuak ni sila lah sedar diri yang bahawa kalian bukan je hidup dalam circle kalian. bila sampai satu tahap dah takde kawan nak tolong pinjamkan duit kat kau, nak tolong kau puak/pulaukan orang bagai-bagai aku risau kau je yang kena.



Peralihan angin monsoon

Aku masuk Unisel ni memang takde langsung kawan-kawan yang satu course dengan aku. dan of course aku memang sambung course yang memang aku nak lari dari hidup menjadi seorang Hr. gila formal bosan hidup aku nanti. so aku lari ke course yang mana aku suka buat. Menulis. macam aku rasa korg tengah baca apa yang aku cuba nak tawarkan kat kalian suruh baca. so bila aku masuk sini memang first terkejut dengan benda benda ni. kawan-kawan yang friendly and of course bukan hidup dalam kalangan dan puak orang asli di hujung dunia yang tinggal dan amalkan amalan yang berpuak-puak ni. berhh walaupun unisel shah alam. come on malu kot budak kptm duk tengah-tengah bandar tapi perangai mcm duk kat tanah merah kelantan. dan selepasnya aku perhati aku baru sedar apa yang lecturer sociology aku cakap. Kenapa kita nak cari ilmu sedangkan orang yang berpelajaran pun tak re-act mcm ada diploma, ijazah dan sebagainya. Seeeeeeeeeeeeeeeeeeeee.............. aku pun ha terus terlintas nak menulis. Dan aku rasa memang benar sangatlah apa yang lecturer aku cuba sampaikan. Dan bagi aku apa yang buruk tu kalau boleh campak jauh-jauh sebab Kptm tu banyak kenangan aku. Klau bab puak-puak je lah yang buat aku tak suka bila kat sana. tapi so far semua ok. so aku doakan korang yg buat amalan puak-puak ni udah-udah lew.





1 comment: