Tuesday, December 15, 2015

Complicated jadi nik amirah

Rata-rata manusia yang aku jumpa semua manis di permulaan tak smpai di pertengahan pahit macam sampah. Ini bukan cerita sedih ke atau untuk mengadu domba. Apa yang aku rasa aku tak tau nak explain macam mana. Tapi hanya dengan setiap penulisan dan bait-bait rindu ni buat aku rasa macam "kenapa aku kena stuck dekat jalan yang berliku macam ini" tapi aku percaya setiap kepayahan ada jalan dan setiap kepayahan kalau susah sangat nak keluar tu maknanya ada something wrong relationship kau between tuhan pemilik setiap benda yang bernyawa di muka bumi ini. 

Ramai orang kata "eh kau ni negative banyak sangat dalam benak hati dan fikiran kau" tapi kau sedar tak apa yang membuatkan aku rasa negative? Persekitaran aku semua manusia yang cuba mengikis satu persatu positive layer dalam diri aku biar bagi terserlah negative layer tu. Macam mana mahu tidak negative ? Senang sahaja jauhkan diri dengan smua manusia senang cerita aku pun dah penat nak melayan kerenah entah kalau aku di tempat yang betul manusia lain di tempat yang salah masih di pandang benar belaka. Manusia ni antara yang memperjuangkan undur najib, bantah kenaikkan harga barang dan sebagainya dan ada dikalangan mereka yang menyeru anti bully seperti mana yang digembar gemburkan oleh caprice macam artis hiphop malaysia tu. Tapi mereka-mereka inilah yang pembuli dalam diam mengikis sedikit demi sedikit hati yang positive menjadi negative. Kalau kauorang la ada kawan "ajak lepak makan tapi still berborak antara 3 orang bila korg tanya tak nak cakap dan kadang tak berbunyi langsung dan yang paling kesian kau kena cari pulak apa yang mereka cuba borakkan" manusia jenis ni yang di julang menjadi criteria manusia positive? Manusia ni yang rupa paras helok tapi hati ? Aku tak tau nak melabel macam mana sikap manusia sebab aku bukan tuhan dan sumpah aku bukan tuhan. Tapi kalau kau di tempat aku? Diam sahaja? Pendam sahaja sampai luka berdarah ? Aku lebih memilih untuk beredar dari situasi yang tidak menyenangkan ini. Buat apa mahu ditunduk dengan manusia macam ini? Diri sendiri buat silap orang yang takde kena mengena nak kena tanggung. Ada lagi manusia yang guna kecantikkan untuk selamatkan diri sendiri dan ada lagi manusia yang sanggup jadi lembu dan rela sahaja hidung dicucuk tanpa rasa "eh rimas aku dia ni" haha kalau kauorang seperti ini. Dan sentiasa mahu hidup berkelompok sedarlah nanti mati dalam kubur pun nak suruh kawan sebelah teman dalam kubur . Teman jawab soalan malaikat maut, teman untuk hadapi seksaan kubur sambil berpimpingan tangan. Gamaknya. 

Untuk manusia manusia yang cakap aku complicated dan negative kauorang mungkin tak kenal aku. Dan aku mungkin berlakon di hadapan kalian dan sememangnya siapa kalian untuk aku tunjukkan diri aku? Dan siapa kalian untuk meramal aku. 

Salam benci aku. 

No comments:

Post a Comment