Wednesday, March 30, 2016

Bila kita faham apa salah kita ?



Kehidupan ni kadang-kadang kita tak nampak salah silap kita. Kadang kita rasa macam semua kita betul dan kadang kita rasa macam semua benda kita salah. Aku tergolong dalam situasi yang mana aku berada di posisi yang aku akan rasa macam aku salah dalam setiap sudut yang aku tempohi. Bila orang cakap aku salah aku dah mula gelabah nak memperbetulkan keadaan dengan mintak maaf.

Buka mata tu kadang-kadang kita kena harus terima walaupun kita rasa "eh macam aku je yang betul" kadang-kadang kita hanya perlu memandang dari sudut yang berbeza samada dari sudut negative dan positive. Jujur aku nak berterima kasih dekat sorang insan yang mana aku pernah jadi mangsa buli cyber aku dibash dengan keadaan yang teruk dan dia bash aku teruk jugak dan aku bangkit dengan keadaan yang memandang dia dari sudut yang positive.

Kadang-kadang manusia yang bergaduh dengan kau tulah yang kau kena amik positive apa yang dia cuba terangkan kat kau. sebabnya keadaan akan menjadikan kau lebih gembira sebab kau dah ada cermin untuk pantulkan perangai kita yang kadang kita sendiri pun tak sedar. ada sesetengah manusia mungkin ada kekuatan untuk melabel diri sendiri dengan apa sahaja cara yang dia guna. tapi kalau jenis yang tak perasan kesalahan sendiri mungkin boleh guna cara ini untuk hidup tenang dan aman.

Dan indahnya bila kita faham apa salah kita mungkin kita akan rasa satu perasaan yang mana kita akan rasa "aku kena fixed benda ni sampai dia jadi elok" kalau nak ikutkan emosi sampai kesudahlah memang emosi lah kau akan rasa. Bila bermain dengan bab emosi jangan terlalu meluahkan sebab nanti semua benda tu akan makan diri sendiri. Jujur aku kata kalau setiap percakapan emosi yang bermula dari aku, aku akan cepat-cepat minta maaf dan mungkin kalau tak leh selesaikan dengan kadar yang baik lagi sopan aku akan diam dan undur diri.

Tapi jangan lupa untuk mengaku salah diri sendiri perlu kekuatan yang banyak dan positive kan diri dengan pelbagai cara yang boleh buat kau rasa hidup dikelilingi insan-insan syurga. Bukan itu sahaja kadang kejadian begini berlaku sebab kita kurang endah tentang hubungan dengan Allah. Hubungan macam mana ? Hubungan soul to soul. Bukan senang nak teruskan perjalanan hidup tanpa restu dan hubungan ini. Dan bila kita cuba faham apa kesalahan kita kau percayalah diri kau akan jadi lebih tenang sebab kau terlepas dari kesilapan yang menyalahkan orang lain.

Semua manusia banyak silap dan kesalahan yang mungkin takkan boleh di padam hatta di ronyokkan lipat letak dalam tong sampah kehidupan, Tapi percayalah dengan faham apa salah kita sendiri, kita mungkin boleh uruskan dengan membawa ia kepada perbincangan yang strategik lagi mengamit memori untuk terus menasihati diri sendiri agar kesalahan bukan dari pihak yang lain tapi dari diri sendiri. Jangan ingat kalau asyik menyalahkan diri sendiri ni boleh stresskan diri kita sendiri. Tapi cubalah memandang ke arah positive. Learn from it. try fixed it and of course ini satu langkah yang kau boleh ubah negative kepada positive.


the end

No comments:

Post a Comment