Wednesday, March 2, 2016

Pantang

Assalamualaikum w.b.t

sebenarnya time aku menulis ni memang dah dekat pukul 2 am dan aku masih boleh belum melelapkan mata dengan jayanya. Tapi untuk hilangkan rasa tak mengantuk aku ni aku gagah la bukak laptop aku ni ha sambil terkebil kebil dalam gelap dan mungkin dalam alam yang fana. aduh seram siot menaip dalam gelap tambahan pula aku nak cerita benda yang melibatkan benda-benda menyeramkan ini.

Mak aku selalu pesan especially dekat abg and akak-akak aku sebab diaorang jelah yang dah berkahwin dan ada anak kecik. Dari dalam pantang mak ayah aku memang jenis jaga budak berhalus. Allah ! budak tu ibarat bunga yang indah. Kalau budak tu kena pantang lagi la macam-macam mak aku akan sekat daripada buat dan sebagainya. Alhamdulillah sepanjang abang dan kakak aku ada anak-anak kecik memag banyak aku belajar dari diaorang dan mak memang jenis membebel kalau kau duk kasar-kasar dengan budak-budak.

Kejadian ni aku nak ceritakan balik betapa seksanya mak ayah kalau dah anak menangis malam sebab nampak benda yang tak bukan-bukan. aku bukan nak cakap apalah. kadang-kadang ibu bapa sekarang anak kecil yang kadang tu masih belum habis pantang pun dah bawak keluar rumah malam-malam. haihlah anak . kesian dapat mak ayah macam tu. So benda ni memang kena kat anak abang aku yang baru 2 bulan di lahirkan. ya ALLAH sedih aku tengok maisarah menangis non stop. aku memang macam biasalah mak ayah abis satu family kena pegang and tengok.

Kisahnya bermula pada 2 minggu yang lepas yang mana abang aku dan family bawak keluarga dia pergi bercuti dekat hot spring perak. aku tak sure mana lokasi details dia. Tapi dari pengamatan aku memang tempat macam tu tak payahlah mengada-ngada nak bawak budak-budak kecik especially budak yang bawah satu tahun dan sebagainya. aku ni bukan lah pandai sangat tapi disebabkan kita ni melayu dan islam pulak benda-benda macam ni kenalah amik tahu jugak. kalau tak kesian mak ayah yang tak tentu arah tu nak jaga anak-anak kecil yang menangis malam non-stop dan tanpa sebab.

Keadaan anak buah aku time tu menangis dengan keadaan yang selak (babykan nampak apa yang kita tak nampak) sebabnya dalam dunia yang fana ni bukan kita sahaja yang nak tumpang duduk tapi makhluk Allah yang lain pun nak tumpang duduk. Mak aku selalu pesan kalau nak keluar rumah kalau noob sangat nak baca ayat-ayat pendinding "BACA 3 QUL & AYATUL KURSI" jangan keluar kosong tanpa pendinding. Allah maha berkuasa melindungi apa yang kita tak nampak dan selebihnya kita serahkan keyakinan kita 200% kepada Allah SWT. Maaflah kalau aku cerita ni ada orang yang tak percaya benda-benda macam ni. kalau nak percaya terserah koranglah dan kalau tak nak percaya ikutlah. sebab benda ni kat mana-mana pun ada dan yang pastinya dia pun makhluk Allah jugak nak menumpang di muka bumi ini macam kita menumpang.

Sarah (nama anak buah aku) menangis tanpa henti dengan keadaan panas badan yang melampau sampai 40 darjah celcius. bayangkan baby yang baru lepas pantang dan baru berusia dua bulan demam sampai tahap macam tu. Dan ini sangat membimbangkan untuk bayi yang baru berusia dua bulan. akak no 2 aku memang jenis taking care sikit pasal kesihatan budak-budak. sibuk dia jelum air nak bagi panas tu turun. tak cukup dengan itu, akak ipar aku pun dah kelam kabut bagi susu badan untuk turunkan suhu badan sarah. (susu ibu adalah susu yang terbaik untuk anak-anak especially kalau baby tu demam) Aku dah sampai tahap kesian dekat supermama yang ada dekat rumah aku tu.

Malam yang menyeramkan aku takde dekat umah tapi dari penceritaan kakak aku, memang aku dapat rasa situasi tu sangat menakutkan. Ayah long (pakcik belah mak aku) selepas selesai menunaikan solat sunat hajat 2 raakat terus dia Call mak suruh bogelkan sarah dan lap badan sarah dengan air zam zam diikuti dengan bacaan ayatul kursi. kakak aku dukung si Sarah. Tak semena-mena akak aku rasa macam ada angin yang kuat lalu walhal ketika itu memang tiada satu kipas angin pun yang di buka. suasana dah jadi macam menyeramkan dengan keadaan yang masing-masing pandang arah pintu yang memang mak buka. Lepas je kejadian tu perut sarah terus ok dan tak keras yang selalu dia buat. dengan muntah and berak yang sangat banyak. Dan pagi esoknya tu terus abg dan kakak ipar aku bawak sarah pergi emergency hospital ampang.

Moral of the story

Apa sekali keadaan pun tolong lah berhati-hati dengan anak kecil ni. Yang kau orang sedia maklum bahawa anak kecil ni memang dia akan nampak apa yang kita takkan nampak. sebabnya dia mana boleh bercakap, nak mengadu domba. memang nampak remeh temeh bab menjaga anak kecil tapi korang yang dah beranak tu mesti tau macam mana seksanya anak nak kena masuk hospital, menangis tengah-tengah malam tanpa sebab walhal di beri susu dengan kenyang dan dijaga dengan rapi tapi masalahnya tetap menangis. Sekarang ni keadaan sarah dah stabil cuma perlu dipantau je. lagi7 hari dekat hospital. budak-budak masuk ubat tu yang buat aku rasa sedih even kita masuk ubat pun sakit ni kan dia yang kena masuk ubat. Ya Allah sakit kot.

Selagi dah namanya ada pantang larang dalam islam juga ada pesan kalau nak keluar rumah kena ada pendinding diri. jangan merepek-repek amik tangkal apa kebenda tu. tawakal pada Allah dan berserah kepada Allah dan paling mujarab pendinding diri untuk kita adalah bacaan 3 Qul dan ayatul kursi dan insyallah benda-benda ni semua akan terus menjadi pendinding untuk kita.

Jangan pandang remeh temeh kalau anak menangis malam. kalau kena sawan jangan biar buat tak tahu je sebab aku pernah ada history family yang anak kena sawan. Sawan ni akan mengakibat oksigen di dalam badan diblock untuk terus naik ke otak dan effect dia sangat sadis. Pantau lah anak-anak kalian. lagi-lagi kalau kena demam panas yang kita tak tahu punca. Jangan lupa berserah kepada Allah dan kalau anak-anak sakit begini doa ibu bapalah yang paling mujarab dan jangan tinggal solat sunat hajat kalau time anak sakit. tu adalah ubat paling mujarab untuk kita minta pada Yang maha Esa.


Sekian






1 comment: