Wednesday, August 3, 2016

sem 3 done

Alhamdulillah alhamdulillah semester 3 selesai.

Untuk semester 3 ni agak heavy bagi aku sebabnya short sem lepas tu kena rushing buat benda dengan cepat and semua bendalah. yang paling tak syok bila kau kena mai class seminggu sampai 4x. Ya allah dia punya annoying tu rasa macam nak penampar muka orang. Alhamdulillah lecturer semua baik-baik and of course memberi kerjasama yang sangat memberangsangkan. Dalam short sem ni aku memang kena menempuhi pelbagai onak duri sebab sem 3 ni terkena pulak bulan ramadhan. memang malas sebenarnya nak pegi kelas kalau time-time sahur tu tapi ya Allah. kena lah rajinkan diri sebab memang dah set dalam kepala otak nak first class degree kan . hahahaha


Tapi dalam sem 3 ni banyak jugak ajar aku erti kesabaran and of course aku kena chill kalau orang duk buat taik kat aku. hahaha banyak benda nak kutuk ni tapi chill jap sebab aku malas nak refresh balik benda bangang-bangang kat kepala otak aku. like seriously aku selalu ingat pesan mak ayah aku, tak kesahlah teruk macam mana pun orang buat kat kita jangan sesekali nak balas balik apa yang orang tu buat kat kita. Yes aku memang takkan pernah nak balas. Tapi cuba lah bagi space diri aku untuk aku bernafas dengan tenangnya. kenapa kau nak jaja cerita aku? asal sebab aku takde kawan kau boleh buat aku macam tu ? hahahaha silap wey, aku memang takde kawan tapi aku ada Allah yang sentiasa lindung aku.

Kehidupan tak semestinya kat atas. sekali kau buat orang, one day kalau kau kena lagi teruk dari apa yang kau dapat. faham tak definasi karma kehidupan? memang karma tak wujud untuk kita yang islam ni tapi ingat qada dah qadar Allah kau kena terima and refresh balik apa yang kau buat kat orang. aku tak pernah mengata dan amik tahu pasal sesiapa pun semenjak semua kes dah terbukti mulut siapa yang kaki menyampai dan siapa yang friends for benefits. aku tak pernah tumpang kereta orang, duduk bilik orang sampai bawak semua kaum kerabat. aku tak pernah cerita pun aku sakit macam mana dan kalau aku sakit pun bukan ada orang nak tolong ke apa. sebab zaman ni hidup dah nafsu nafsi. kalau kau mati memang mati keringlah kau kat situ. kau ingat ada orang nak ambil peduli kat kau ? tu definasi kehidupan untuk orang yang hati busuk macam adalah hamba Allah.

Sepanjang aku sem 3 dan 2 ni kehidupan yang mana aku kecilkan cycle persahabatan aku lagi tidak banyak conflict dari kau besarkan cycle kau. hahaaha.ingat aku hasut orang ke untuk datang nak kawan dengan aku ? ingat aku hasut orang ke nak tak payah kawan orang tu dan orang ini? pernah tak kau fikir kenapa orang lain lari dari kau dan datang jumpa aku mintak maaf atas perbuatan kau ? ya ALLAH SERIOUS AKU TAK SANGKA. wujud lagi manusia macam ni. nak buruk-burukkan orang tapi t shirt aku tak pulang lagi. oh ya yang lagi sorang tu jangan lupa penah ugut aku. "jangan sampai satu U kenal siapa u?" tak perasan ke orang yang cerita keburukkan orang ni sebenarnya yang tunjukkan kebodohan diri sendiri. Kau ingat orang bodoh macam kau nak menilai siapa yang baik dan siapa yang jahat. oh ha lagi sorang manusia ni kalau ada rasa hutang aku masih belum terlunas dari kau silalah buat tuntuan sebab aku memang dah malas nk hold bill bodoh ni. aku hold sebab nak tengok kau boleh facing tak this problem face to face and professional way. Jangan ingat aku hold duit kau aku makan pulak duit kau tu..

Tapi untuk tak nak lebarkan cerita bodoh ni aku memang dah positivekan diri aku selama mungkin sampailah ada hamba ALLAH yang tak pernah kenal aku cakap and tanya aku itu ini dan pelbagai. haha lawak. nak hasut orang. kesian takde life. patutlah family pun berpecah belah. yang sorang dah kecewa dengan lelaki rempit mana tah sanggup nak couple dengan perempuan. oh ya kalau dah takde duit tu, kau pakai apa pun orang tak pandang pun. baju, topi and kasut beli bundle tapi dalam poket nak makan pun takde. fashionable sangatkan. ok ok sis memang tak nak cakap pasal korg dah tapi sebab korang ni ha suka jaja cerita orang. hahaha sedarlah sikit. nk gerak mana-mana pun dulu suka nak tumpang kereta aku. lepas tu suka jadi jarum dalam friendship orang. hahahaha lawaknya.



tolonglah buat kehidupan sendiri. kalau dah family punah ranah silalah bahagiakan orang disekeliling kauorang. bukan nak cakap semua broken family ni didik anak tak betul tapi ada sesetengah tu. aku ada je close friend broken family tapi dia tak tunjuk pun perangai broken family tu. kalau busuk hati tu tolong lah simpan sikit buat-buat bertaubat sebab takut satu hari nanti memakan diri. sedap mengata aku dekat orang lain. tapi kesian orang lain yang dtg mintak maaf kat aku sebab dengar cerita macam-macam dari kau orang. tapi apa pun well done sebab tambahkan pahala aku.

No comments:

Post a Comment