Saturday, March 18, 2017

Final year

dear dairy,

To be honest i am so excited to finish my study but at the same time memang sedih jugak lah sebab kena tinggal zaman belajar yang mana kalau hangpa tak nak pergi class boleh buat alasan "madam, sir saya sakit la apalah" tapi bilah dah kerja hangpa ingat boleh sesuka hati hangpa je ke? Entah dalam final year ni banyak benda yang mencabar dalam hidup aku as student. Yes like seriously wey. Banyak commitment dengan club dan persatuan, dengan kerja part time yang sentiasa memburu aku pada hari ahad dan sabtu. Ni sebab nak cari duit lebih so aku decide untuk korban masa huhahuha aku untuk nak cari duit lebih.

Banyak masa kena korbankan kalau dah bergelar dewasa ni. Yes zaman ni lah aku kena belajar macam mana nak bahagikan masa dengan sebaik mungkin. bila dah kerja nanti mana ada alasan dah. dan bukan semua manusia nak dengar alasan kita. Bukan semua iye ingat tu. Hidup ni kena kental nak hadapi masa yang akan datang sebab one day bila kita jatuh takkan ada sesiapa pun yang nak dan akan bantu. Disebabkan ekonomi semakin tak memberangsangkan so aku kena lah cari alternatif lain dan aku rasa ramai je sekarang yang sehari buat dua tiga kerja dalam sehari. contohnya, siang kerja office malam kerja jual burger ke apa ke. Dan ramai jugak zaman ni kawan-kawan uni aku yang dah nak kawen. Yelah nak tunggu apalagikan kalau dah jumpa yang berkenan di hati.

Kalau bercakap soal jodoh ni memang aku serah 100 je dekat Allah sebab selebihnya memang kita rancang tapi Allah lagi tahu apa yang terbaik untuk kita so dont ever nak persoalkan apa yang Allah dah rancang kat kau... eh pulak sis nak serious bab jodoh dah kenapa ? sis dengan senang hati nk khabar ke kawan-kawan sekalian sis bosan nak tulis pedia tak tau tapi apa pun ni jelah nasihat yang boleh sis tulis untuk kawan-kawan. kalau nak ikut, suka hati koranglah kalau tak nak ikut pun takpe sebab sis dan kalian memang takkan rugi pape pung..

Klau nak kejar pointer tu yes u have to sebabnya cuba bayangkan kalau kau grade pointer mcm tu je apa nak jadikan ? so nak tak nak memang kena kerjar lah bagi pointer baik sikit. aku tak mintak banyak tapi mintaklah sangat-sangat aku dapat kerja dalam bidang yang aku belajar ni. Bukan senang aku dah alihkan bidang aku dan aku spin 360 darjah semua benda dalam hidup aku. Dari berkerja di belakang tabir dan sekarang ni memang kena berkerja di depan tabir. Yes memang cuak jugak kalau nak fikir macam mana aku nak intern nanti and macam mana aku nak face bidang kerja yang totally berbeza dari sebenarnya.

aduh aduh. cuak sis.


Bersambung

3 comments:

  1. Good luck dear.yes.its true.hidup la ni mmg mencabar

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  2. Respect la student yg aktif dgn aktiviti, siap kerja part time lagi. Tak ramai sanggup mcm tu. Inshaallah nik boleh grad dgn pointer bagus. All the best in your life! 💪

    ReplyDelete