Friday, March 17, 2017

life is so sad

dear dairy

When ur life is turn on to give u sadness ever. Percayalah tiada siapa yang akan buat kau jatuh teruk. recently, dapat banyak khabar and berita yang best-best from my friend. ada yang nak kawen dah and ada yang dah dapat second baby lah apalah. macam-macam sangat wey. congrat kat korang mana yang kahwin, mana yang dah dapat baby, mana yang dah abis stdy and of course you gais sangat awesome!

when it become you want me to talk serious. aku dah mula risau pasal isu kewangan yang kadang aku sendiri rasa macam beban kat aku. yes sometimes but it okay i still can afford to find the way mana nak cari itu ini. masalah krisis kewangan dunia. aku pun pening bila dengar cite gst dah nak dinaikkan, itu ini semua dah nak naik. wey cuba bayangkan kalau semua benda nak naik abis yang kami muda-muda yang cari duit sendiri nak makan apa? aku tak boleh nak jadi adakah kehidupan aku akan lebih tenang ke tak kalau dengan keadaan malaysia yang sentiasa berdepan dengan krisis kewangan yang tiada penghujungnya.

Bila dah final year ni aku banyak fikir macam mana aku nak simpan duit and preparation for my future nanti. i mean yelah siapa nak bagi duit kat aku kalau aku menganggur tanam anggur nantikan ? simpan dah makin mensusut hingga ke tahap yang membimbangkan. yes membimbangkan. aku rasa macam nak menangis tengok simpanan yang tak berapa nk simpanan tu. keadaan sekarang pun memerlukan seseorang melakukan lebih dari satu perkerjaan. mana nak cukup kalau kau keje sorang and mana nak cari duit kalau kerja itu memerlukan kau kena bayar semua hutang-hutang yang ada. ok lepas ni nik amirah kena cari anak tan sri or dato dato untuk kahwin! bhahahaha kepala otak hangpa.

Tak kisah macam mana pun tahap kewangan lelaki or bakal jodoh aku tapi yang pasti dia takkan pernah putus asa nak berkerja and of courselah dia akan sentiasa cari jalan macam mana nak solvekan masalah kewangan yang bakal kami hadapi *ceh ayat macam esk nak kahwin* tapi seriously wey, kalau hangpa cakap pasal cinta cuba lepas kahwin ? korang ingat cinta tu boleh bagi korang makan ke? pakai hangpa ? dapat pulak yang jenis 24/7 shopping sana sini tak ke mati lelaki tu nak fikir macm mana nak cari duit shopping lagi, duit handbag, duit makeup bagai. adoi aku yang buat calculation untuk diri aku sendiri kalau aku sejenis perempuan yang gilakan handbag, makeup, and bla bla aku pun boleh pengsan.

semenjak dah final year ni banyak benda yang aku fikir aku kena usaha keras sikit. macm aku kena kerja lebih dari 1 kerja sebab nak elakkan pendapatan aku kurang and of course kalau emergency duit tu lah yang banyak aku guna untuk tampung semua benda yang aku rasa emergency. yes dunia sekarang ni semua memerlukan duit. dengan itu ini. ish banyak lah. kadang-kadang mak ayah kita sendiri pun takut nak bgi kita lelebih takut kita tak pandai menyimpan and of course kau akan boros and of courselah kau akan gunakan duit sebagai duit lebihan and belanja mcam nak mati and tak ingat dunia.

Nak hadap zaman perkahwinan and berbincang bab ni yg paling aku rasa takut sangat-sangat adalah sebab macam mana nak bina kewangan yang stabil dengan pasangan anda? aku palik takut bab ni sebab aku rasa kalau tersilap langkah memang akan kecundang buat selama-lamanya. and ada yang mengatakan perempuan ni dia boleh susah dengan lelaki 3 kali sahaja. kali ketiga dia memang akan chow tinggalkan kau. tapi aku rasa dan pendapat aku bukan semualah perempuan tu begitu. tapi kalau dapat lelaki yang jenis pemalas aku sendiri pun akan chow dari hidup lelaki tu sebab tak tahan. tu bercakap soal perbelanjaan sebagai pasangan yang berkahwin. aku sendiri to be honest tak rasa yang aku mampu nak urus kewangan dengan baik kalau aku pun tak start menyimpan dari sekarang sebab kebanyakkannya aku nampak wang aku habis kat makanan. memang lah orang cakap kita membazir kat makanan takpe tapi bukankah itu amalan syaitan? hahaha tepuk dada tanya selera.

kalau nak fikir bab duit memang sampai kiamat pun takkan habis. yang paling penting sekarang aku dah malas nak fikir and of course aku akan sentiasa beringat sebab sekarang ni bukan senang nak cari duit dan bukan senang nak senang. sedarlah diri time korang berbelanja tu. jangan rasa diri tu kaya sangat sampai semua benda branded kau nak kebas. ending hujung bulan makan pasir sebab duit simpanan dah habis berbelanja.

the end

No comments:

Post a Comment