Sunday, August 25, 2019

Bila Masa Berputar terlalu pantas

Assalamualaikum W.B.T

Lately ni aku banyak terfikir yang kita akan ke mana? Macam mana dengan kehidupan lagi 10 tahun akan datang, lagi 20 tahun akan datang? why all this question playing in my mind. Seriously, banyak sangat aku fikir smpai aku takut nak move dengan kehidupan aku yang akan datang.

Makin hari kita makin berubah, usia makin bertambah. Sampai tahap ini aku dah fikir yang i dont have a time to play around dah. Kena kerja cari duit, kumpul itu ini dan hari tua nanti aku hanya perlu fokus dekat ibadat aku. Insyallah kalau Allah panjangkan umur aku.

Dulu tak pernah fikir macam apa yang aku fikir sekarang. Apa yang menggembirakan aku bukan lagi barang-barang mahal, percutian indah bersama kawan-kawan. Makin kau besar, makin kau rasa yang kebahagian kau hanya datang dari keluarga dan orang yang kau paling sayang. Yes, it true. itu je yang boleh buat aku bahagia sekarang. No more friends, no more fancy clothes, no more holiday dan tiada lagi membuang masa bersama kawan-kawan.

Kawan-kawan bila susah pun boleh tolong. Ada pun memang dua tiga kerat je yang akan tolong kau. Bukan selalu akan ada. hmmm.. Macam tulah kehidupan. Nak tak nak memang kau kena harungi sorang-sorang.

Kadang aku terfikir macam mana yang satu hari nanti mak ayah dah takde, kakak dan abang aku pun dah takde dan macam mana kalau orang yang aku sayang tinggalkan aku macam tu je. Hmmm. Mesti apa yang aku rasa ni akan jadi one day dan pasti akan jadi.

Hmmmm.. Apa pun kita kena belajar erti bersyukur dengan apa yang kita ada. Kalau dulu aku rasa macam nak duduk jauh sangat dari kelurga, mak ayah tapi bila dah besar, dah rasa ada kehidupan sendiri aku rasa macam nak jadi budak kecik balik dan duduk bawah ketiak mak dan ayah.

Pantas masa berlalu sampai aku rasa yang diri aku dah tua dah. Dah lalui pelbagai pengalaman hidup yang aku tak nak lalui. Tapi setiap orang kena lalui. Bila kita dekat atas, gembira jangan terlalu gembira sebab kita tak tahu apa hari yang mendatang akan kita lalui.


No comments:

Post a Comment