Tuesday, March 31, 2020

Covid-19

Dunia gempar dengan wabak ini. Malaysia juga antara negara yang tidak lari dari diserang wabak ini. Untuk maklumat lanjut Covid-19 atau Coronavirus adalah famili virus yang menyebabkan pelbagai dari selsema hingga ke penyakit lebih teruk seperti MER-CoV & SARS-Cov.

Novel Coronavirus ini bermula di negara China dan merebak sehingga keseluruh dunia sebab manusia yang ada berjangkit wabak ini bergerak dari satu tempat ke tempat yang lain. Ni pemahaman aku dari apa yang aku baca dari kkm punya portal rasmi.

Baru-baru ni ramai yang beranggapan di Malaysia mereka yang dijangkiti adalah kerana mereka yang menghadiri perhimpunan tabligh. Aku sangkal kenyataan ini sama sekali sebab punca penyakit ini pun bukan berasal dari kita. (Takut nak ulas panjang-panjang sebab nanti kan ada yang kena tangkap pulak)

Apa pun aku just nak cerita kisah pengalaman hidup aku sepanjang hidup 27 tahun ini. Ini baru pertama kali kerajaan umum semua pekerja diarahkan agar tidak keluar rumah dan duduk di rumah. (bukan darurat) tapi Perintah Kawalan Pergerakkan (PKP) or Movement Control Order (MCO) or Restricted Movement Order (RMO)

Bermakna semua rakyat diarahkan untuk duduk dirumah ini bagi memutuskan rangkai jangkitan yang boleh menjadi penyebab wabak atau virus ini berjangkit. Bayangkan hampir setiap hari ada je mangsa yang meninggal dunia disebabkan penyakit ini. Bermula dari 2 orang smpai lah hari ni saya menulis di blog ini sudah 43  orang mangsa yang meninggal akibat wabak ini.

Banyak konspirasi yang masuk dek akal juga kalau berbual dengan mereka-mereka yang level ilmu diaorang bukan biasa-biasa. Ada yang kata ini adalah strategi untuk menjatuh china dan ada yang berkata ini adalah agenda israel untuk itu dan ini. Tapi Allahualam. Berserah je dekat Allah sebab apa pun kita tak boleh nak put blame dekat one side ke apa. Sebab kita pun tak tahu.

Sepanjang berkerja dari rumah ni aku rasa banyak benda yang menjadi halangan untuk aku berkerja dari rumah antaranya tv, makanan dan yang paling melemahkan adalah katil dah memanggil-manggil.


okay nanti sambung lagi!

No comments:

Post a Comment